23.8.10

Uniform, sexigt!?

En livlig diskussion med en nära vän har etsat sig fast. Uniform är manligt, sexigt och lumpen väldigt viktigt för det gör pojkar till män. Eller?
-
Jag måste säga att jag inte håller med. För mig är det sättet att se på män i uniform en relik som hänger kvar från tider då krig fanns med i vardagen. En tid då kvinnan fick lära sig att uppskatta och beundra männen när de begav sig ut i krig för att försvara - lika mörda och kränka andra människor som råkade bära en annan typ av uniform. Jag har svårt att förstå vad heder och beundran har för plats i allt hemskt som utförs i dessa uniformer.
-
Och att lumpen skulle vara det ända som gör pojkar till män; Va!? Är man inte man förns man vet olika metoder för hur man på bästa sätt ska döda andra människor, lärt sig vapen som kan ta liv och sovit i ett tält i skogen. Jag har inte gjort lumpen själv men jag ser inte vart man lär sig kärlek, respekt och trygghet under denna skjut- och konservätarlek. Jag kan förstå tänket med försvar och fattar att vi inte lever i ett eutopia av fred och kärlek. Och vet att vissa saker kan vara ett nödvändigt ont, men att peppa på det mansdominerade "ok våldet" tycker jag faktiskt är fel! Försvar och hjälp men också krig, orättvisor, rädsla, skam och död förknippar jag med det militära. Inget av dessa ord och begrepp anser jag är vare sig manlighet eller sexighet.
-
För mig är uniformen ett klädesplagg, det är tyg, sömmar och vissa detaljer. Den kan vara snygg precis som vilket annat klädesplagg som helst, men jag respekterar det inte mer än att det säkert kan vara ett fint arbete bakom själva konstruktionen av plagget.

2 kommentarer:

  1. så rätt och så bra skrivet! håller helt med!

    SvaraRadera
  2. tack, jag är så himla nöjd med det!
    Nu känns det igen som om ni skulle ha läst mina tankar. Jag har själv velat skriva något liknande
    men inte fått ordning på tankarna. Otroligt bra med ord, det är ni!

    SvaraRadera