16.2.11

Upprörande och motbjudande, maskerade.


En tradition sen urminnes tider, en omställning som tar tid och respekt för könens olikheter är alla anledningar till att jämställdhet ska motarbetas.

Enligt en rekryteringsansvarig man på ett börsnoterat företag, bosatt i Stockholm, klarar inte kvinnor maktroller. Som kvinna är man fysiskt inte lika stark som mannen och detta ska även påverka psyket. Moder instinkten och viljan om att värna om ett hem ska även det sätta käppar i hjulen. Det är synd om de stackars kvinnorna som tvingas hävda sig i maktens rum genom att ta traditionella mansroller och då sakta brytas ner. Hur kan jämställdhetskampen, feminismen, utsätta den moderna kvinnan för det här?

Är det konstigt att jag som ung kvinna i startgroparna på mitt förhoppningsvis framgångsrika liv finner uttalanden och åsikter som de ovan mycket kränkande? När jag peppad till öronen en lördagskväll hamnar i en diskussion om jämställdhet med denna till synes välutbildade, moderna man är kvällen förstörd. För mig är det skrämmande när en människa i hans position än idag bär på denna typ av kvinnoförnedrande resonemang.

Upprörd, ledsen men framför allt med en känsla av du ska allt få se lämnar jag festen och sedan dess och fortfarande snurrar bara detta i mitt huvud ; Man och kvinna eller människa? Till viss del olika men i grunden lika, med samma rättigheter och skyldigheter.


Maskerad och farlig.


-
Emma

2 kommentarer:

  1. Emma, du har helt rätt att reagera som du gjort. Jag reagerar på samma sätt. Det känns väldigt sunt att vi reagerar så. Man blir lika förvånad varje gång man hör såna där åsikter, man vet att det finns, men det är svårt att tro att det är på riktigt, på allvar. året är 2011. galet! Som tur var så säger det mest något om honom, och andra männsikor med samma åsikter. rädsla, feghet, okunnighet? Jag blir brinnarg!!

    SvaraRadera
  2. Sådant här gör mig uppriktigt upprörd. Samtidigt känner jag mig tacksam för att få komma till kännedom om att precis sådana här idioter går lössläppta på gatorna. Att han visar sig vara rekryteringsansvarig är oroväckande.

    Man, kvinna eller hybrid - gemensamma nämnaren är människa och det är DÄR man ska lägga vikten. INTE vid vilket kön man tillhör. Det är patetiskt och bakåtsträvande att tänka i de banorna.

    Hörde att han tilltalat dig/er med "Lilla gumman" eller liknande. Vilken liten, liten människa han är.

    SvaraRadera